Het aanmaken van een facebook webshop

Starteenwinkel.nl biedt je de mogelijkheid om je webwinkel te koppelen aan jouw Facebook pagina. Door deze extra functie te gebruiken, heb je kans om meer bezoekers te genereren wat wellicht kan leiden tot meer verkoop. Hier worden geen extra kosten voor berekent, deze optie krijg je er dus gratis bij. Niets te verliezen dus! Volg onderstaande stappen om op juiste wijze je Facebook pagina te koppelen aan je webshop van Starteenwinkel.nl.

Allereerst is het noodzakelijk een Facebook pagina aan te maken in je Facebook account. Deze kun je bijvoorbeeld de naam van je bedrijf geven.


Na het aanmaken van de Facebook pagina kun je de Starteenwinkel.nl app koppelen. Typ in de zoekbalk van Facebook ‘Starteenwinkel app’ in.




Kies vervolgens voor: Toevoegen aan mijn pagina. Let echter wel op dat je de koppeling maakt

met de gewenste pagina! Vervolgens kies je pagina waarbij je webwinkel wilt koppelen aan je webshop.

Ga daarna in je Facebook bedrijvenpagina naar je webwinkel en kopieer daar het nummer zoals

hieronder.



Vervolgens kies je pagina waarbij je webwinkel wilt koppelen aan je webshop.


Ga daarna in je Facebook bedrijvenpagina naar je webwinkel en kopieer daar het nummer zoals

hieronder.








Maak een selectie van de producten die je in de Facebook/Starteenwinkel.nl app wilt plaatsen.

Je kunt deze simpelweg aanvinken, zodat ze online worden getoond (zie Producten Beheren).



Je kunt de app zelf eenvoudig beheren (je eigen logo uploaden, de app verwijderen, etc.) Ga naar Meer > Tabbladen beheren. Je kunt de afbeelding van Starteenwinkel.nl vervangen als je ingelogd bent in je Facebook account en de betreffende pagina voor je hebt. Daar ga je naar de optie Meer.



Vanuit deze pagina navigeer je naar Instellingen > Apps en dan rechts vind je Instellingen Bewerken.

Maak een selectie van de producten die je in de Facebook/Starteenwinkel.nl app wilt plaatsen.

Je kunt deze simpelweg aanvinken, zodat ze online worden getoond (zie Producten Beheren). 



Voor het aanpassen van het starteenwinkel.nl logo ga je tevens naar meer > Tabbladen beheren

en daar zie je Webwinkel staan. Je klikt hier op tabbladen toevoegen of verwijderen. Klik dan op

Starteenwinkel waar je dan nu de mogelijkheid hebt op een

afbeelding voor je tabblad (logo starteenwinkel) aan te

passen naar jouw eigen logo.



Adverteren op facebook voor beginners


Stap 1. Kies je advertentiedoelstelling

Wat wil je dat je doelgroep doet als ze jouw advertentie zien? Wil je meer klikken naar je

website genereren? Wil je naamsbekendheid opbouwen? Wil je meer likes op je Facebookpagina?

Er zijn negen verschillende advertentiedoelstellingen waar je uit kunt kiezen. Je kunt

advertentiedoelstellingen ook combineren. Per campagne kies je dan een aparte doelstelling:

• Betrokkenheid bij paginabericht: breng je Facebook advertentie doelstellingen

paginaberichten onder de aandacht en zorg voor meer likes, reacties en shares.

• Pagina-vind-ik-leuks: krijg meer likes op je Facebookpagina en bouw een publiek op.

• Klikken naar website: genereer meer bezoekers op je website (branding).

• Websiteconversies: genereer meer bestellingen, inschrijvingen of aanvragen op je website

(direct response).

• App-installaties: verhoog het aantal downloads van je mobiele of desktop app.

• Betrokkenheid met app: stimuleer mensen je mobiele of desktop app vaker te gebruiken.

• Reacties op evenementen: vergroot de bekendheid en het aantal deelnemers van je

evenement.

• Geclaimde aanbiedingen: maak een tijdelijke aanbieding om verkopen, aanvragen of

inschrijvingen te verhogen.

• Videoweergaven*: maak advertenties die mensen aansporen je video te bekijken (*bèta).



Voorbeeld

Een voorbeeld: Peter is eigenaar van een webshop in inktcartridges. Hij wil zijn fanbase en de naamsbekendheid

van zijn webshop vergroten door meer ‘page-likes’ te genereren. Hij selecteert daarom

de advertentiedoelstelling ‘Pagina-vind-ik-leuks’ en verzint een winactie om zoveel mogelijk likes te

genereren en een groot, relevant publiek op te bouwen. Op die manier kan hij naast het vergroten van

zijn naamsbekendheid ook de interactie met zijn doelgroep aangaan en zijn producten onder de aandacht

brengen.

Eventueel kan Peter in de toekomst zijn campagne combineren met aanvullende doelstellingen.

Bijvoorbeeld ‘Klikken naar website’ om meer bezoekers naar zijn webshop te genereren en ‘Geclaimde

aanbiedingen’ om op een laagdrempelige manier de verkopen te verhogen.


Stap 2. Stel je advertentie(s) samen

Wat wil je precies communiceren naar je doelgroep? Je boodschap staat sterk in relatie tot het gekozen

advertentiedoel, deze zullen elkaar moeten versterken voor optimale resultaten. Advertenties op Facebook

bestaan altijd uit een afbeelding en tekst. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het succes

van een advertentie voor ongeveer 70 procent afhangt van de gekozen afbeelding. Dit is namelijk de

eyecatcher.


Effectieve advertenties Facebook advertentie

Gebruik altijd meerdere afbeeldingen binnen een advertentie, zodat Facebook kan testen met verschillende

varianten. Een aantal tips voor het maken van een pakkende

advertentie:


• Kies afbeeldingen die relevant zijn voor je product of

dienst;



• Gebruik afbeeldingen die de aandacht trekken;

• Benoem een paar USP’s (voordelen en pluspunten);

• Benoem, als je die hebt, aanbiedingen of kortingen;

• Gebruik een call-to-action. Bijvoorbeeld ‘Bestel nu online’,

‘Vraag een offerte aan’ of ‘Neem snel contact op’.


Advertentieplaatsingen

Facebook-advertenties kunnen op drie plaatsen verschijnen.

Dit wordt de advertentieplaatsing genoemd. Een advertentieplaatsing is een specifieke advertentieruimte

die adverteerders kunnen selecteren. Er zijn drie soorten:


1. Desktop News feed: in het nieuwsoverzicht op een computer

2. Mobile News feed: in nieuwsoverzicht op een mobiel apparaat

3. Right Colum Ad: in de rechterkolom


Advertenties binnen het nieuwsoverzicht lijken op alle andere berichten in het nieuwsoverzicht. Hierdoor

lijkt het alsof deze advertenties afkomstig zijn van een Facebookpagina. Daarom heeft deze plaatsing een

hogere attentiewaarde dan advertenties in de ‘right colum’. Advertenties in het nieuwsoverzicht (zowel op

computers als mobiele apparaten) kunnen gebruikers uitschakelen.



Een voorbeeld: Akihito heeft een Sushi-restaurant in het centrum van Breda en wil het aantal

reserveringen verhogen. Via de advertentiedoelstelling ‘Geclaimde aanbiedingen’ probeert hij nieuwe

klanten aan te spreken. Via een aanbieding die zijn doelgroep kan claimen krijgen klanten tijdelijk 20

procent korting bij een reservering. Bij het maken van een advertentie selecteert Akihito afbeeldingen van

hoge kwaliteit die relevant zijn voor zijn restaurant en menukaart. Daarnaast vermeldt hij zijn USP ‘Dé

goedkoopste van Nederland’, de kortingsactie ‘Tijdelijk 20 procent korting’ en een call-to-action ‘Reserveer

nú!’ duidelijk in zijn advertentietekst, om de kans op klikken op zijn advertentie en reserveringen te

verhogen.


Campagnestructuur

Facebook-advertenties zijn altijd onderdeel van een campagnestructuur. Iedere campagnestructuur bestaat

uit drie niveaus: campagne, advertentieset en advertentie:


Campagne: Een campagne bestaat uit één of meerdere advertentiesets. Kies per campagne een

aparte advertentiedoelstelling. Zo kun je de resultaten voor afzonderlijke advertentiedoelstellingen

gemakkelijk meten en optimaliseren.

Advertentieset: Een advertentieset bestaat uit één of meerdere advertenties. Het beste kun je per

advertentieset één communicatiedoelgroep toewijzen (segmentatie pas je toe op advertentieniveau).

Zo kun je per doelgroep een budget vaststellen, bepalen wanneer jouw doelgroep(en) je advertenties te

zien krijgen en per doelgroep afzonderlijke data verzamelen. Dit maakt het voor Facebook makkelijk

om de best presterende advertentie(s) te kiezen.

Advertenties: Per advertentie kun je een eigen ontwerp voor tekst en beeld maken, je doelgroep

selecteren en biedingen instellen. Maak altijd meerdere advertenties per advertentieset. Varieer met

verschillende afbeeldingen, teksten en plaatsingen. Na een korte periode kun je zien welke advertentie


Een voorbeeld: Nick is samen met zijn medestudent Hans voorbereidingen voor hun startup aan

het treffen. Via crowfunding proberen zij hun idee te financieren. Ze willen hun startup een boost

geven door bekendheid te genereren op Facebook. Ze benaderen hun doelgroep via verschillende

advertentiedoelstellingen (Videoweergaven en Pagina vind-ik-leuks). Ze kiezen voor elke campagne

één advertentiedoelstelling en iedere campagne bestaat uit twee advertentiesets. Nick en Hans hebben

hun doelgroep opgesplitst in twee communicatiedoelgroepen, waarin ze per advertentieset één

communicatiedoelgroep benaderen. Ook testen ze binnen iedere advertentieset met drie advertenties.


Stap 3: Bepaal je ‘target audience’

Wie wil je bereiken met je advertentie? Wie is je doelgroep? Bepaal, als je deze nog niet hebt, een

marketingdoelgroep voor je onderneming en splits deze eventueel op in communicatiedoelgroepen. Er

zijn veel segmentatiemogelijkheden. Het is belangrijk om een relevant publiek voor je bedrijf te kiezen.

Je advertentie wordt namelijk uitsluitend getoond aan personen die aan de door jou geselecteerde

segmentatiecriteria voldoen.


Voorbeeld

Een voorbeeld: Een organisator van een festival met verschillende muziekstijlen heeft als marketingdoelgroep

mannen en vrouwen tussen de 18 en 35 jaar die van ‘uitgaan’, ‘festivals’ en ‘muziek’ houden. Hun

marketingdoelgroep hebben ze opgesplitst in meerdere communicatiedoelgroepen: mannen en vrouwen

die van muziekstijl X en muziekstijl Y houden. Via één advertentiedoelstelling en -campagne benaderen ze

per advertentieset één communicatiedoelgroep.


Segmentatiemethoden

Segmenteren kan op basis van locaties (landen, provincies, steden, postcodes), leeftijd (13 tot 64 jaar),

demografische gegevens (geslacht, talen, opleiding, burgerlijke staat), interessegebieden (interesse,

hobby’s, gekoppelde pagina’s), gedrag (koopgedrag, apparaatgebruik) en connecties (leden van je pagina).

Belangrijk is om je targeting niet te breed en niet te specifiek te maken. Bij een te grote doelgroep is er veel

‘waste’ en bij een te specifieke doelgroep zul je een te klein publiek bereiken om echt effect te hebben. Zorg

ervoor dat je doelgroep uit minimaal 2.000 mensen bestaat. Is je doelgroep kleiner? Dan kun je een aantal

segmentaties verwijderen. Is je doelgroep te groot, kies er dan voor om relevante interesses toe te voegen.


Voorbeeld

Een voorbeeld: Giovanni heeft een gratis racegame-app voor Android ontwikkeld. Om te kunnen adverteren

op Facebook zal hij eerst zijn app moeten registreren. Via de advertentie-doelstelling ‘App-installaties’

probeert hij het aantal downloads ervan te vergroten. Hij target voornamelijk mannen in de leeftijd van 15

tot 30 jaar in heel Nederland. Daarnaast selecteert hij de interessegebieden ‘online games’, ‘videogames’ en

‘racegames’. Tot slot target hij alleen mobiele Android-apparaten en laat hij tablets en iOS achterwege.


Op het moment dat zijn advertentiecampagne succesvol is, kan hij via een aanvullende

advertentiecampagne gebruikers van zijn app bereiken met de advertentiedoelstelling ‘betrokkenheid

met app’. Zo is het mogelijk alle of een gedeelte van de huidige gebruikers stimuleren de app (vaker) te

gebruiken. Bijvoorbeeld door huidige gebruikers uit te dagen om een ‘nieuw level’ te spelen via een call-toaction-

knop ‘Game spelen’.


Geavanceerde targetingmethoden

Naast de standaard-targetingmethoden zijn er ook ‘geavanceerde’ targetingmethoden beschikbaar om met

Facebook-advertenties nóg gerichter je doelgroep te bereiken. Dit kan via ‘aangepaste doelgroepen’ en

‘vergelijkbare doelgroepen’, die je kunt vinden onder ‘advertentiebeheer’:


Aangepaste doelgroepen: Je kunt via ‘custom audiences’ Facebook-gebruikers bereiken of je e-mailbestand

targeten. Uit de volgende mogelijkheden kun je kiezen:

- Aangepaste doelgroep gegevensbestand (e-mailadressen, telefoonnummers of ID’s)

- Aangepaste doelgroep MailChimp (database importeren)

- Aangepaste doelgroep uit je mobiele app (specifieke acties van gebruikers bijvoorbeeld aankopen)

- Aangepaste doelgroep van je website (retargeting)

Vergelijkbare doelgroepen: Via vergelijkbare doelgroepen kun je mensen vinden met dezelfde kenmerken

of interesses als je aangepaste doelgroepen, klanten (conversiepixel) of bezoekers van je Facebookpagina.

Zo kun je je netwerk uitbreiden naar nieuwe mensen die waarschijnlijk interesse in je producten of diensten

hebben.


Ga je aan de slag met geavanceerde targetingmethoden? Plaats dan advertenties met geavanceerde

targeting, zoals aangepaste en vergelijkbare doelgroepen, in afzonderlijke advertentiesets.


Voorbeeld

Een voorbeeld: Rick runt naast zijn studie een eigen bedrijfje in het repareren van computers. In de

afgelopen drie jaar heeft hij 500 klanten geholpen met allerlei computerproblemen. Rick doet actief aan

e-mailmarketing. Hij stuurt regelmatig tips rond om je computer schoon en snel te houden. Helaas heeft

20 procent van zijn klanten heeft zich de afgelopen periode uitgeschreven van zijn nieuwsbrieven. Deze

klanten kan hij niet meer actief benaderen. Via ‘aangepaste doelgroepen – gegevensbestand’ kan dat wel.

Hij verzint een actie om deze klanten met Facebook-advertenties opnieuw te bereiken.

Stap 4: Budget- en biedopties

Wat kost adverteren op Facebook? Moet je betalen per weergave of per klik? Dit zijn vragen die veel ondernemers

hebben. Het is via Facebook mogelijk om per klik (CPC), per 1000 vertoningen (CPM), per

verwachtte actie na 1000 vertoningen (oCPM) of per per conversie (CPA) te betalen. Welke optie voor jou

interessant is hangt af van diverse factoren. Heb je een klein budget? Wees dan extra creatief.


Budget

Een dagelijkse budget is het maximale bedrag dat je per dag aan een advertentieset wilt besteden. Iedere

advertentieset heeft een eigen budget. Als het budget bereikt is, worden je advertenties niet meer vertoond.

Een andere optie is kiezen voor een ‘looptijdbudget’. Gedurende de looptijd van je advertentieset bepaal je

een budget over de gehele periode. De advertentiekosten worden dan over de hele looptijd verspreid.


Biedopties

Stel voor jezelf vast of je advertentiedoel betrekking heeft op een direct-response-strategie of branding-

strategie. Bij direct-response-campagnes is in theorie adverteren op CPC, oCPC of CPA basis veelal

de beste keuze, bij branding-campagnes (naamsbekendheid) is dit CPM. Het is altijd verstandig om met

verschillende biedopties te testen.

Ook kun je bij sommige biedopties kiezen tussen automatisch bieden en handmatig bieden. Als je weinig

tijd hebt om je advertentiecampagnes te optimaliseren, kun je het beste automatisch bieden inschakelen.

Handmatig bieden geeft daarentegen betere optimalisatiemogelijkheden, maar kost ook meer tijd. Op het

moment dat je een bod bepaalt, hou dan altijd rekening met welk bedrag je maximaal voor een doelstelling

wilt betalen.


Voorbeeld

Een voorbeeld: Kevin is naast zijn baan als personal trainer freelance auteur en biedt via zijn website

een e-book ‘10 kilo afvallen binnen 30 dagen’ aan. Hij probeert zijn e-book te verkopen via Facebookadvertenties.

Kevin heeft de advertentiedoelstelling ‘Websiteconversies’ geselecteerd in plaats van

‘Klikken naar website’ omdat hij via de conversiepixel wil meten hoeveel bezoekers zijn e-book hebben

gekocht. Kevin heeft een dagbudget van 20 euro ingesteld. Onder ‘bieden en prijzen’ selecteert hij bij

‘bieden’ de biedoptie ‘optimaliseren voor websiteconversies’. Zo kan hij precies bijhouden hoeveel zijn

advertentiecampagne heeft gekost en heeft opgeleverd. Onder ‘prijzen’ kiest hij voor handmatige biedingen

en begintmet het minimum voorgestelde bod van 35 cent. Hij optimaliseert zijn bod op basis van de

kosten en opbrengsten per conversie.


Stap 5: Analyseren (Rapporten)

In tegenstelling tot offline adverteren, kun je online veel statistieken terugvinden. In het linker navigatiemenu

onder ‘Advertentiebeheer’ en het tabblad ‘Rapporten’ kun je de statistieken van je campagnes zien.

Denk hierbij aan: bereik, weergaven, klikken, kosten en opbrengsten, conversies en page-likes.


Rapporten

Bij het onderdeel ‘rapporten’ onder het advertentiebeheer kun je aangepaste dataweergaven maken.

Daar kun je data die jij belangrijk vindt filteren. Je kunt via ‘kolommen’ relevante data toevoegen aan

het overzicht en niet-relevante data verwijderen. Via ‘filters’ is het mogelijk om specifieke campagnes,

advertentiesets of advertenties weer te geven. Ook kun rapporten opslaan, zodat je ze later kunt bekijken,

en een planning meegeven om aangepaste rapporten in de toekomst uit te voeren.


Voorbeeld

Een voorbeeld: Ruud is eigenaar van een administratiekantoor. Hij gebruikt sinds kort Facebook als

marketingkanaal en wil een paginabericht onder de aandacht brengen. Hij heeft een reeks ‘tips voor

belastingaangiften’ gepost op Facebook, maar zijn fanbase is te klein om echt interactie met fans aan te

gaan. Ruud besluit om een paar paginaberichten te promoten om deze onder de aandacht van een grotere

en voor hem relevant publiek te brengen.


Na 3 maanden vraagt hij zichzelf af wat het effect is geweest. Via het onderdeel rapporten analyseert hij de

prestaties van zijn advertenties en concludeert dat de campagne heel succesvol is. Zijn paginaberichten zijn

onder de aandacht van 10.277 relevante Facebookgebruikers gekomen. Door deze awareness heeft hij in de

afgelopen 3 maanden 67 extra page-likes verworven en in Google Analytics ziet hij dat het websitebezoek

in deze periode met 9 procent is toegenomen.


Succes met het maken van je (eerste) Facebook-advertentiecampagne!


Heb je na het lezen van deze handleiding nog vragen? Mail of bel het supportteam van

Starteenwinkel.nl via info@starteenwinkel.nl of tel. 0299-200850.