1. Hoe word ik goed gevonden in Google?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoekmachine optimalisatie betekent. Met SEO worden eigenlijk alle activiteiten bedoeld waardoor je website hoog scoort in de zoekresultaten van Google. We noemen Google, omdat Google op dit moment nog steeds de meeste gebruikte zoekmachine is en ongeveer 95% marktaandeel heeft. De tweede reden waarom we Google noemen, is omdat alles wat je optimaliseert voor Google ook meteen geoptimaliseerd is voor een andere zoekmachine. Dit komt omdat alle zoekmachines in de basis hetzelfde werken. Dat betekent niet dat het dezelfde systemen zijn, maar je ziet dat de dingen die je instelt voor Google, automatisch ook goed zijn ingesteld voor zoekmachines als bijvoorbeeld Yahoo, Bing, Ask, etc. 

Het is een vak apart om SEO optimaal te benutten. In deze handleiding proberen wij je daarom alleen de basisprincipes van SEO uit te leggen. In grote lijnen laten we je zien hoe Google werkt en hoe Google denkt. Zo krijg je een beter beeld van wat je te doen staat en kun je proberen op dezelfde manier te gaan denken als Google, zodat je uiteindelijk beter gevonden wordt. 

Deze handleiding richt zich dus op de beginnende webwinkelier met als doel je op weg te helpen met de eerste stappen voor een goede vindbaarheid in Google.

2. Waarom SEO belangrijk is.

Iedere webwinkelier wil hoog scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine. Deze resultaten zijn namelijk gratis vermelding van je webshop. Voor organische zoekresultaten hoeft niet betaald te worden. Een fijne en goedkope manier dus van bezoekers werven, wat uiteindelijk weer kan leiden tot verkoop. Behalve dat op deze manier gratis potentiële kopers bereikt kunnen worden, komt het bovendien vooral vertrouwd over bij potentiële klanten. 

In tegenstelling tot de organische zoekresultaten, is Google Adwords (SEA, Search Engine Advertising) niet gratis. Bij Adwords betaal je een bedrag per click.

3. Hoe denkt Google?

De filosofie van Google is dat zij altijd het meest waardevolle resultaat aan de gebruiker wil aanbieden. Onthoud daarom dat Google altijd de beste website wil tonen. Dus niet de best geoptimaliseerde website maar de beste website. Waarom? Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Als zij dat willen blijven dan zullen ze ook het beste product moeten blijven leveren. Wanneer hun product (zoekresultaat) niet meer het beste is, dan is Google ook niet meer de meest gebruikte zoekmachine ter wereld.

4. On page en off page optimalisatie

Google maakt daarnaast gebruik van on page en off page optimalisatie. On page optimalisatie betekent dat je een webpagina optimaliseert om beter te scoren in de Google zoekresultaten. On page optimalisatie kun je dus zelf verzorgen, denk aan het gebruik van goede teksten, de laadsnelheid van de webshop en de structuur van je webshop. 

Off page optimalisatie is alles wat je buiten je website kunt doen om de vindbaarheid in Google te bevorderen. Het belangrijkste van off page optimalisatie is ervoor zorgen dat er meer links naar je website lopen. De beste links zijn links die van websites afkomen met een hoge Google Pagerank en gerelateerd zijn aan je website. 

On page optimalisatie



Wil je gebruik maken van on page optimalisatie? Doorloop dan onderstaande stappen. 

Producttitel



Allereerst geef je het product een titel. Denk goed na welke titel je het product geeft. Naar welke woorden zullen potentiële klanten zoeken? Probeer zoveel mogelijk als de klant te denken bij het invoeren van je producten. Zorg dat de titel duidelijk en helder is; geen code maar een naam. Wanneer je een product verkoopt dat bij je klanten bekend is onder een artikelcode, voeg dan wel deze code toe. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een typenummer van een mobiele telefoon. Bij kleding kun je de titel weer heel anders invullen, bijvoorbeeld ‘zijden blouse met knopen’. 

Productomschrijving


Zorg voor een professionele productomschrijving en maak zo min mogelijk gebruik van bestaande teksten. De leveranciers hebben vaak een productomschrijving die niet alleen door jou gebruikt kan worden, maar door elke afnemer. Probeer het dus zo creatief en uniek mogelijk in te vullen. Door teksten uniek te maken heb je de kans beter te scoren dan je concurrenten (mits zij ook een creatieve omschrijving hebben uiteraard). Het kan dus wel degelijk leiden tot hogere conversie. Natuurlijk kun je niet bij elk product uniek zijn, maar probeer het wel zoveel mogelijk te doen. 

Metatags


Je webshop kan geoptimaliseerd worden door het gebruik van tags. Belangrijke tags zijn onder andere de meta title tag en de meta content tag. Met een tag markeer je een stuk tekst die daardoor voor de browser en een zoekmachine betekenis krijgt. De meta title tag wordt gebruikt om een omschrijving te geven waar de pagina precies over gaat. Dit zie je vervolgens op twee plaatsen terug; linksboven in de pagina van vele browsers en als titel in de organische zoekresultaten van Google. 

De meta content wordt gebruikt om de bezoeker via een korte beschrijving te vertellen wat er allemaal op de betreffende pagina gevonden kan worden. Dit is een beschrijving die wordt getoond in de zoekresultaten van Google. De meta content wordt onder de meta title getoond. Doordat bezoekers sneller lezen waar de pagina over gaat, is de kans op doorkikken groter. De interesse wordt eerder gewekt. Op een categorie pagina is het dus belangrijk om bij de meta content te melden wat er te vinden is op de pagina. Bij de productpagina gaat het er juist om dat het product kort en krachtig wordt omschreven, beschrijf hier de USP (Unique Selling Point) van het product. 

Daarnaast is het mogelijk om onder het kopje ‘tags’ een aantal trefwoorden toe te kennen aan je product. Je kunt dus trefwoorden bedenken voor elk product dat in je webshop staat. Het is erg belangrijk om producten te voorzien van goede tags, aangezien dit je vindbaarheid bevordert.

Off page optimalisatie


Wil je gebruik maken van off page optimalisatie? Doorloop dan onderstaande stappen.

Linkbuilding


Het krijgen van links naar je webshop is belangrijk en heeft een bepaalde invloed. Een link is een verwijzing op een website/webshop naar een externe website of webshop. Door op de link te klikken, wordt de bezoeker doorverwezen van de ene naar de andere webpagina. De bezoeker krijgt hierdoor weer andere informatie die voor hem interessant kan zijn. Zonder links naar jouw website/ webshop, kan Google je minder goed vinden. 

De backlinks die je plaatst in je webshop moeten wel relevant zijn. Je kunt 100 backlinks plaatsen, maar als deze niets met je webshop te maken hebben, heeft het ook totaal geen effect. Door de jaren heen is hier wel eens misbruik van gemaakt, Google controleert dit daarom nu streng. 

Stel je voor dat je mobiele telefoons verkoopt en je plaatst allerlei links die te maken hebben met etenswaar. Dan is dat natuurlijk totaal niet relevant en heeft deze link niks te maken met jouw branche. Het is dus niet meer zo dat iemand met 100 backlinks beter vindbaar is dan iemand met 50 backlinks. Want als die 100 backlinks allemaal links zijn van websites die helemaal niets te maken hebben met jouw webshop of het zijn slecht gewaardeerde websites, dan zijn die 100 linkjes minder waard dan wanneer je 50 hele goede en relevante links van gewaardeerde websites hebt.

afb 1.png


5. Toevoegen meta data

Je kunt je algemene meta data van je webshop toevoegen. Wanneer bezoekers je website opslaan in hun favorieten dan wordt deze getoond met je eigen gegevens. Dit kun je terugvinden bij Algemene Instellingen > Login Pagina. Rechts vind je de optie meta tags toevoegen.

afb 2.png


Je kunt bij Producten > Categorieën Beheren ook je meta data toevoegen. Tevens kun je ook de webpagina’s optimaliseren van Google. Je navigeert naar Instellingen > Pagina’s Beheren en kiest daar een pagina. Hier vind je de optie om je SEO en Beslist.nl meta data in te geven.

afb 3.png


Nu we hier toch zijn, kun je gelijk ook je afbeeldingen optimaliseren met alt tag. Je afbeeldingen hebben hopelijk al een bestandsnaam die betrekking heeft op het afgebeelde product. Je klikt op het afbeeldingsicoontje in de wysiwyg editor.

afb 4.png


Daarna klik je op Bladeren op server.

afb 5.png



Je komt nu terecht in je afbeeldingen beheer en daar kies je het mapje Web > Product. Hier zie je alle afbeeldingen van jouw producten staan.

afb 6.png



Klik op de afbeelding waarvan je meta data wilt toevoegen. Geef hier het product naam in waarop jij graag gevonden zou willen worden.

afb 7.png





Wanneer je alles hebt ingevuld in je webshop en je twijfelt nog of het juist is neem gerust contact met ons op om alles samen even door te lopen.

Heb je na het lezen van deze handleiding nog vragen? Mail of bel het supportteam van Starteenwinkel.nl via info@starteenwinkel.nl of tel. 0299-200850.