Wij krijgen vaak de vraag of wij advies kunnen geven over het gebruik van kleuren in je webshop. Veel mensen weten eigenlijk niet hoe belangrijk bepaalde kleuren in een webshop zijn om hun klanten bepaalde keuzes te laten maken. Wij will je daarom graag wat tips geven welke kleuren je vooral WEL en NIET moet gebruiken in je webshop.
Het is namelijk belangrijk om dit van te voren te bepalen want achteraf veranderen is vaak lastig want dan moeten je klanten weer opnieuw wennen en zal je conversie eerst weer een stuk dalen.
Belangrijk is om te kijken naar je doelgroep. Mannen en vrouwen houden beide van de kleur blauw, de tweede kleur van vrouwen is paars maar deze kleur moet je niet gebruiken voor mannelijke klanten want daar houden mannen niet van.
De kleur blauw kan je goed gebruiken voor linkjes waar informatie achter te vinden staat. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat mensen zoeken naar de kleur blauw wanneer er informatie wordt gezocht. Blauw is werelwijd de favoriete kleur.
Rood is de kleur van de aandacht. Dus wanneer je een actie hebt is dit de juiste kleur.
Roze staat voor warmte en romatiek maar is weer minder gericht op conversie dus gebruik deze niet voor je buttons.
Wit zorgt voor ruimte en rust. Een goede kleur om deze te combineren met een felle andere kleur om het juiste contrast te bieden.
Eigenlijk is geen één kleur goed of slecht maar de juiste balans zoeken is hierbij erg belangrijk.
Hieronder hebben wij een kleurenwiel voor je geplaatst.
Belangrijk is om 2 of 3 kleuren te kiezen die naast elkaar liggen in het kleurenwiel en deze te combineren met zwart en wit.
Let hierbij dan wel weer op wat je doel en de doelgroep is van je webshop!
Succes met het uitzoeken en mocht je er toch niet uitkomen, bel of mail ons dan gerust.